דמיון מודרך

דימיון מודרך - מה זה?

עוד בתקופות קדומות השתמשו בהדמיה ככלי רפואי בעיקר בתרבויות המזרח. הרפואה המערבית לא מוכנים לקבל את הרעיון שגוף יכול להשתנות בעקבות מצב הנפש. יחד אם זאת הם מקבלים את הרעיון שהגוף יכול ליצור שינוי נפשי. אולי יש אפשרות שגם הנפש יכולה להשפיע על הגוף? (שואל אפשטיין בספרו דמיון מודרך, 2003)

קארל יונג ( פסיכואנליטיקאי) תיאר את הדמיון-  כרצף פנטזיות המתעוררות בעקבות פעולות מסוימות כדימויים ורוצות להפוך למציאות. דימוי מחשבות היא דרכה של נפש לבטא את תוכנה כדימויים ותמונות. חשיבה לוגית היא המוכרת לכולנו אך קיימת גם חשיבה אינטואיטיבית. דרך חשיפת מחשבות אינטואיטיביות אדם יכול למצוא פתרונות לבעיות בחייו.

כאשר אנו מדמים מחשבות אינטואיטיביות הן הופכות להיות לוגיות וברורות. הן מהוות שער ליצירת קשר אם הנפש ותכניה הלא מודעים. כפי שקורה בזמן שינה וחלימה. למען ריפוי דרך הדמיית מחשבות דרושה קודם כל היכולת לתקשר במילים. הדמיית מחשבות היא שימוש בדמיון למציאה, גילוי או יצירה של תמונה מחשבתית. תמונות מחשבתיות מכילות מאפיינים מהמציאות אך הם חסרי נפח, מסה וממשות. אך יש להם אנרגיה ואפשר להתייחס אליהם כאל מחשבות נפשנו. מחשבות אלו יכולות לשמש אותנו כאמצעי לריפוי נפשי עמוק וחשיפת רגשות ותכנים לא מודעים, מודחקים או מוכחשים.

דמיון מודרך לרגיעה

אמנם המחשבות נראות כמציאות, אך היא סובייקטיבית. כמו האנרגיה של ההדמיה משמעותית מאוד לריפוי ובעלת כוח השפעה על גופינו. בסיסו של תהליך הדמיון המודרך מתבסס על הסברה שהתת מודע מבטא את עצמו דרך סמלים ודימויים וזוהי דרך התקשרותו אם המודע. על מנת לאפשר לנו להיחשף אליו עלינו להיות רגועים ושלווים. להגיע למצב בו המודע רגוע ומאפשר לתת מודע להיחשף דרך סמלים ודימויים. וזהו השלב הראשון בתהליך  הריפוי דרך דמיון מודרך. תהליך הדמיון המודרך יוצר טיהור של דפוסים, אמונות, הכחשות ישנות ושליליות. כמו כן מאפשר רכישת חדשים וחיוביים. כך ניתן לנקות רגשות ותכנים הקשורים במחלות וכך להשפיע על המקומות הגופניים שהושפעו מהם. הדמיון הוא הכלי לכוון את הרצון פנימה ולמצוא דרכי ריפוי חדשות. ההדמיה גם מאפשרת לנו ליצור מציאות סובייקטיבית גמישה וקלה לשינוי מיידי המשפיעה על הרגשות שישפיעו בהמשך על המציאות.

שיטה זו יעילה מאוד כאשר יש קושי בשימוש בחשיבה רגילה בתהליך ריפוי טיפולי בעיקר במצבים בהם המטופל מתנגד או שקיימת תקיעות או חסימה בתהליך. הדמיון המודרך הוא כלי עזר לעקיפת המודע בדרך לחשיפת הלא מודע למען ריפוי ושינוי. מרכז התהליך הוא מציאת הקשר בין הרגשות, התחושות והדימויים אל המציאות הנפשית והגשמית. בעת שאדם מקבל שליטה על אותם תכנים יש לו אפשרות לשנות אותם.

דמיון מודרך לחרדות

התהליך נעשה בשלבים, כאשר הראשונים הם כוונה והשקטה, הם גם חלק בתרגיל ההדמיה. השלבים המתקדמים הם טיהור ושינוי והם מתקיימים בכל חווית ההדמיה.

כוונה – השלב הראשון בתהליך, בשלב זה המטופל מעלה את הנושא שהוא רוצה לטפל בו בין אם הוא נפשי או גופני. כמו כן המטפל מכוון אותו לחשוף ולדבר על רגשות, אמונות ודפוסים הקשורים בבעיה.

השקטה – על מנת לחוות תהליך של דמיון מודרך עלינו ליצור סביבה חיצונית ופנימית שקטה. סביבה שקטה מאפשרת לנו להתרכז בתהליך ולהתכנס פנימה אל הנפש והדמיון. סביבה פנימית שקטה מושגת ע”י שימוש בנשימה עמוקה ומרפה.

טיהור – הטיהור אינו הכרחי בכל תרגיל דמיון מודרך אך הוא חשוב בתחילת התהליך. הטיהור בעל חשיבות גבוה להשגת פתיחות עצמית. הטיהור עוסק בתכנים “מלוכלכים” לרב תכנים שהאדם מרגיש לו נח איתם בין אם הם מחשבתיים או התנהגותיים.

שינוי- השינוי נוצר בעקבות המודעות העולה בעקבות התהליך והמטופל מודע לדפוסיו המקולקלים. תוך כדי התהליך, בזמן הדמיון המודרך הוא מגלה אותם ויכול לבחור לשחררם או לשנותם. מצב זה יוצר הרגשה טובה כבר באותו רגע ובהדרגתיות יוצר שינוי גם במציאות היומיומית.

תנאים נוספים לתהליך מוצלח הם:

 א) תנוחת ישיבה נוחה ורפויה אך לא עד כדי תנוחת הרדמות.

ב) נשימה עמוקה ומרפה מעוררת את עצבי ההרגעה בגוף, מורידה לחץ דם, מאטה דופק. דבר המאפשר לנו להרפות ולהתרכז בדמיון מודרך בשקט.

דוגמא לדמיון מודרך להרפיה: דימוי של קוביות קרח נמסה מקבילה להמסת המתח בגוף.

תהליך הדמיון המודרך גורם לנו להרגיש ממש כאילו הדבר מציאותי לחלוטין, ההרגשה מרגישה מציאותית והמוח מושפע מכך ומגיב לדימוי וההרגשה. מצב כזה גורם למוח להפעיל את המערכת החושית,הרגשית והתנועתית. בצורה כזו אדם יכול לחוש במטרות המבוקשות על ידיו וההרגשה מובילה אותו אל השגת המטרה. הניתוק מהמציאות באותם רגים יוצר תהליך של ריפוי נפשי-גופני.

אפשטיין, ג’ (2003), רטר ד. ורטר א. 1998

רוצים לשמוע עוד ?

Scroll to Top
דילוג לתוכן